beton uitzetvoeg

Wat zijn Beton uitzetvoeg? (Plus nuttige tips)

Beton bevat geen element van elasticiteit, en schade zal de uitzetting en inkrimping van beton volgen als de temperatuur en het weer verandert, wat de reden is dat uitzettingsvoegen nodig zijn.

Dilatatievoegen zijn flexibel materiaal dat langs een voeg of spleet in platen en andere betonconstructies loopt. Een compensator is ontworpen om de uitzetting en inkrimping van het beton te absorberen, die van nature optreedt door temperatuurswisselingen.

Inzicht in de noodzaak van expansie- (of regel)verbindingen is noodzakelijk om deze op de juiste wijze te installeren. Het beheersen van de scheuren is belangrijk, evenals het kennen van het soort compensator dat in uw specifieke situatie gebruikt moet worden.

HEB IK ZE NODIG?

Het doel van een compensator in beton is om het uiterlijk en de levensduur van een constructie te verbeteren. Door het plaatsen van deze voegen is er een aangewezen plaats voor de beweging van het beton. Het wordt geplaatst om te voorkomen dat er willekeurige scheuren ontstaan door de opwarming en afkoeling van de omgeving. Het plaatsen van deze voegen verbetert de levensduur van het beton en vermindert de belasting die het kan veroorzaken op de structuren of andere platen die het aanraakt.

KENMERKEN

Simpel gezegd is het belangrijkste kenmerk van uw compensator het helpen bij het uitzetten van het omliggende cement. Het doet dit op verschillende manieren, waaronder het helpen bufferen van bewegingen bij temperatuurschommelingen, maar ook het absorberen van trillingen van het lopen of het gebruik van voertuigen en groot gereedschap in de buurt. Het helpt ook om uw beton sterk te houden terwijl de grond eromheen zich vestigt, of de beweging van de aarde verandert. Deze voegen zijn overal zichtbaar. Je kunt ze zien in de openingen van de stoep of de weg en soms zelfs voelen als je in een voertuig of op een fiets rijdt.

TYPES

Er zijn vele soorten compensatoren die worden gebruikt om te helpen bij de bouw van vele structuren, waaronder wegen die worden gebruikt voor het vervoer.

  • Brug Expansion Joint – “zijn ontworpen om continu verkeer tussen constructies mogelijk te maken en tegelijkertijd beweging, krimp en temperatuursverschillen op te vangen” op het beton en staal. Bron.
  • Metselwerk Dilatatievoegen – gebruikt bij het leggen van bakstenen. Het gebruik van een voeg in plaats van een mortel kan af en toe helpen bij het verplaatsen van de stenen en het afdichten.
  • Spoorweg Expansievoegen – gebruikt wanneer een spoorlijn een ravijn, weg of waterlichaam kruist.
  • Pijpexpansievoegen – gebruikt in systemen die helpen bij de beweging van stoffen met een hoge temperatuur, zoals stoom of uitlaatgassen.

Hoewel deze verschillende typen belangrijk zijn, kunnen ze in verschillende situaties worden gebruikt. Bij het leggen van een betonnen stoep of andere constructie zijn er ook andere soorten uitzettingsvoegen van verschillende materialen.

  • Metaal – kan een verhoogde verwarming en druk aan
  • Asfalt – waterdicht, zelfdichtend
  • Vezel – niet extruderend, flexibel
  • Kurk – zelfuitbreidend als krimp een probleem is
  • Spons / Rubber – absorbeert grotere bewegingen, en veert terug

INSTALLATIE

Wanneer u begint met het installeren van uw compensatoren, is het belangrijk om de diepte van uw compensatoren te kennen, evenals de afstand tussen de compensatoren. Over het algemeen, als het beton 3 inch dik is, kunt u dat met 2 of 3 centimeter vermenigvuldigen en zeggen dat er om de 6 tot 9 meter een verbinding moet worden geplaatst om scheurvorming te voorkomen.

PRE-BETON INSTALLATIETIPS

Om de plaatsing van uw betonplaat voor te bereiden zijn kant-en-klare voegen nodig. Snij ze op dezelfde hoogte als de dikte van uw beton. Stop bij elke betonstorting tussendoor om de voeg aan de rand te plaatsen voordat u begint met het storten van de volgende plaat. Een voegspaan kan worden gebruikt om ervoor te zorgen dat er een ruimte is tussen elke plaat.

TIPS VOOR HET PLAATSEN VAN POSTBETON

Indien dit voldoende wordt gedaan tijdens het storten van het beton, is er niet veel instructie nodig nadat het beton is uitgehard. Er kunnen momenten zijn dat er extra voegen nodig zijn. Met een betonzaag kan een groef in het beton worden gemaakt om meer uitzetting of krimp mogelijk te maken. Zorg ervoor dat u uw lijnen laat tekenen voordat u begint met zagen.

REPARATIE

Expansievoegen blijven het beste werken als ze jaarlijks worden geĆÆnspecteerd, maar het kan nuttig zijn om de juiste manier te kennen om ze te repareren.

Het afdichten van een voeg met een betonnen reparatiemateriaal genaamd caulk kan helpen om waterschade te verminderen, het gemakkelijker maken om sneeuw of vuil van uw beton te verwijderen, en helpen bij de presentatie van toekomstige scheuren. Bemesting gaat 7 tot 10 jaar mee, waardoor het een effectieve optie is.

Maak eerst de voeg zoveel mogelijk schoon en vul de scheur met een schuimrubberstaaf. Vul deze vervolgens op met de caulk en andere kleine scheurtjes.

EEN PAAR HANDIGE TIPS

  • Bedek nooit uw voegen of breeuwen met epoxy of een andere coating, tenzij een aannemer in staat is om een speciale epoxy te geven.
  • Aansluitingen die daarna met een zaag worden gezaagd, moeten 4 tot 12 uur na het leggen van het beton worden uitgevoerd.
  • Plan de exacte locatie van alle voegen voordat u begint om ervoor te zorgen dat alle platen dezelfde grootte hebben.
  • Zoek altijd naar materialen die goed hechten en aan elkaar plakken met beton, zodat uw voegen niet tot open spleten leiden.
  • Als uw beton een zware belasting gaat dragen, zouden metalen deuvels een goede optie zijn.

Over het algemeen zijn de uitzettingspunten van uw beton cruciaal, maar kunnen gemakkelijk worden bereikt als u de nuttige tips en video’s volgt die hier worden getoond, en als u het advies van een ervaren professional vraagt.

Similar Posts